با سلام
سوال : آیا حکم مرتد با معنی آیه لااکره فی الدین که به معنی ازادی انتخاب دین است منافات ندارد؟
پاسخ : شناخت معنای دقیق لا اکراه فی الدین ، که به معنی آزادی پذیرش دین است منوط به نگرشی جامع به آیات قرآن و مجموعه معارف آن است. مسلم است که در اسلام، احکام اجباری فراوانی وجود دارد؛ مانند «حدود» و قوانین اجتماعی. این محدوده نیز، مشتمل بر احکام اکراهی فراوانی است. مسلما کسانی که حد بر آنان جاری میشود، راضی به آن نیستند و... . ازاینرو باید در فهم ابتدایی از جمله لا اکراه فی الدین تجدید نظر کرد.
معنای ظاهری این آیه آن است که اصل پذیرش دین، قابل اکراه و اجبار نیست؛ یعنی، نمیتوان کسی را به زور به پذیرش آیینی وادار نمود و یا عقیدهای را از او سلب کرد. بنابراین «عقیده» قابل تحمیل نیست؛ ولی این محدوده غیر از محدوده احکام است. توضیح این که: کلیه نظامهای فکری، برای خود نظامی اجتماعی را نیز طراحی میکنند. در نظامهای اجتماعی، اکراه و اجبار از ابزارهای پیشبینی شده در کلیه نظامها است؛ یعنی، در هر نظامی درمقولههای اجتماعی و حقوقی آن، جبر قانونی وجود دارد و بدون آن، جامعه قابل اداره و کنترل نیست. نظامهای قضایی و نیروهای انتظامی در همه نظامها، امری مقبول و معقول هستند. بنابراین بایستی محدوده عقیده را از محدوده عمل و حقوق جدا کرد. در حیطه «عقیده» اجبار راهی ندارد؛ ولی در حیطه عمل، جبر و اکراه هم لازم است و هم قابل قبول.
اسلام نیز در محدوده تبلیغ خود، هیچ جبری را برای پذیرش عقیدهای قرار نداده است. دعوت اسلام بر اساس بینش و بصیرت است؛ چنان که قرآن فرموده است: ای رسول ما! به مردم بگو راه من این است که خلق را با بینایی و بصیرت به خدا بخوانم (یوسف، آیه 108)؛ آن گاه که فرد پذیرای اسلام شد، در این صورت یکسری از احکام اجتماعی آن، از جمله حکم مرتد را نیز باید پذیرا شود. در اینجا اشاره به سابقه تاریخی این موضوع نیز بیفایده نیست. در صدر اسلام خصوصا پس از پیروزیهای درخشان آن، مردم گروه گروه اسلام میآوردند. طبیعی است که همه این افراد، از روی تحقیق کامل به اسلام نمیگرویدند؛ بلکه بسیاری از آنها به خاطر عظمت اسلام و پیشرفت آن و حتی به خاطر حفظ منافع خود، اظهار اسلام میکردند.
در این بین عدهای نیز به خاطر ضربه زدن به اسلام و عقاید مردم، تظاهر به مسلمانی میکردند. آنان میگفتند: «... به دین و کتابی که برای مسلمانان نازل شده - اول روز - ایمان آورید و آخر روز کافر شوید، شاید بدین حیله آنها نیز از اسلام بازگردند» (آل عمران، آیه 72)
اسلام به جهت آن که فرصت طلبان و نیرنگ بازان، نتوانند خود را به رنگ اسلام درآورند و پس از مدتی با خروج از اسلام، جنگ روانی علیه آن به راه بیندازند، حکم اعدام مرتد را وضع نمود تا اگر کسی میخواهد به دین وارد شود، با تحقیق وارد شود و نیز کسی نتواند با برنامهریزی علیه مسلمانان، جنگ تبلیغاتی و تخریب عقیده به راه بیندازد مسأله دیگری که باید مورد توجه باشد آن که: بسیاری از مردم به جهت فطرت پاک توحیدی خود، دین را میپذیرند. اینان نیز دارای حق و حقوقی در حراست از عقیده خویش هستند. همه مردم که نمیتوانند ابنسینا و ملا صدرا باشند. بسیاری از آنان با ادلهای ساده و فطری، به دین رو کرده و آمال خود را در آن میبینند. حال اگر بنا باشد این دین ساده و فطری، مورد حمله مجادلهگران قرار گیرد و هر روز به صورتی القای شک و تردید شود، این طیف قادر نخواهند بود از عقیده حق خویش دفاع کنند. پس بایستی برای حراست از آرمان این گروه - که علیرغم پیمودن راه حق، در دفاع از آن چندان کارآمد نیستند - برنامهای اندیشیده شود از جمله برنامههای اسلام در این زمینه، جلوگیری از سوء استفاده مرتدان است همچنین باید دانست که اگر شخص تنها در نزد خود مرتد شود و آن را اعلام نکند، کسی نمیتواند متعرض او شود؛ بلکه مرتدی مستحق مرگ است که ارتداد خویش را اعلام میکند و ارتداد او به همین دلیل نزد قاضی اثبات میگردد. و نکته آخر آن که حکم اعدام مرتد، تنها برای مردان است و اگر او نیز قبل از ثبوت ارتداد در نزد قاضی توبه کند، اعدام نمیشود
التماس دعا